Wat is gezond eten?

Wat is nou gezond? Er wordt van alles geschreven, geclaimd, beweerd. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Ok, iedereen weet, een appel is gezonder dan een Snicker. Een wortel is gezonder dan een appeltaart. Ik zal de laatste zijn die je zal vertellen dat je de hele dag op wortelen moet knagen. Ik vind dat namelijk NIET gezond. De wortel en de appel blijven gezond, maar het wordt ongezond als je alleen maar jezelf “ongezonde” producten ontzegt. Dat is namelijk niet realistisch en niet vol te houden op lange termijn. Er is dan een duidelijk dis-balans.

In mijn praktijk ga ik je niet vertellen wat je wel en niet moet of mag eten. Natuurlijk geef ik advies, tips en trucs, maar het doel is om gezonder te gaan eten met gezond verstand. Ik denk dat daar de sleutel zit. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Ik geef altijd een voedingsadvies mee en dit kan een mooie richtlijn zijn in het hele traject. Waar ik me vooral op wil focussen is het zelf bewuster worden wat nou precies gezond is. Het bewuster worden van bepaalde keuzes die je maakt.

Er wordt vaak verteld dat bijvoorbeeld brood een dikmaker is. Er wordt niet verteld hoe dat kan en er wordt niet verteld wat er nu juist erg gezond is aan brood. Ik kan je vertellen dat iedere dag 6 witte boterhammen met hagelslag en pindakaas weinig tot niks doen voor jouw lijf, er zitten geen vezels of andere nuttige voedingsstoffen in. Een volkoren boterham daarentegen zit boordevol vezels en andere goede voedingsstoffen, deze kan je beleggen op een gezondere manier. Zo krijg je goede koolhydraten binnen, waar je lichaam iets aan heeft in plaats van slechte koolhydraten, waardoor je na 1 uur alweer honger krijgt, je lichaam niet gevoed wordt en daardoor weer snel iets gaat eten. Dan maakt brood dik. Het is dus meestal niet 1 bepaald product wat dik maakt, maar juist de wisselwerking over de rest van de dag.

Ook is het erg belangrijk om een etiket eens goed te lezen. Vaak lijkt een product op de voorkant van een verpakking heel gezond. Boordevol vezels, suikervrij, vetarm, light enzovoort. Draai het product eens om en kijk wat er dan wel in zit. Dat lees je in de ingrediëntenlijst. Kijk eens naar het verschil tussen een light chips en een gewone chips. Dan zal je zien dat de caloriewaarde bijna hetzelfde is. Ja, er zit minder vet in, maar wellicht meer koolhydraten en eiwitten. Probeer eens wat puurder te eten, zonder toegevoegde suikers bijvoorbeeld en zonder een ellenlange lijst met e-nummers.

Het lezen van een etiket komt ook voorbij in mijn consulten en dit geeft vaak een heel mooi inzicht en een juiste bewustwording.

Vaak zijn er maar kleine stappen nodig om grote veranderingen te realiseren. Ik ben niet voor rigoureuze  veranderingen, maar kleine veranderingen op weg naar gezonder eetpatroon. Een eetpatroon die bij je past en waar je een gewoonte van kan maken. Vaak is gezonder eten, meer eten, voedzamer eten. Een balans vinden tussen gezond en uiteraard soms vreselijk ongezond. Thats life!!

In het 9 weken durende traject met de methode “ik mag alles eten!” leer je keuzes te maken en bewuster te worden. Je krijgt informatie over voeding en wat voeding met je doet. Je gaat zelf nadenken en een passend eetpatroon realiseren. Het leert jou de beste versie van jezelf te creëren. Uiteraard hoef je dit niet alleen te doen. Ik kan er voor je zijn als stok achter de deur, als coach, als vangnet, als adviseur en als vertrouwenspersoon. Samen sta je sterker!!

 

Chantal SiemensDeze blog is geschreven door Chantal Siemons, ze begeleidt mannen en vrouwen naar een gezonder gewicht en voedingspatroon bij Praktijk Voeding in Balans in de regio Den Bosch. Dit met de methode “ik mag alles eten!”. Bij haar is het belangrijkste, terug naar de basis, met normale voeding!!

Print Friendly, PDF & Email