Wat is de juiste mentaliteit wanneer je wilt afvallen?

12 december 2018

Wat is de juiste mentaliteit wanneer je wilt afvallen?  

“Vrouwen zijn wel 17 jaar van hun leven bezig met diëten’, zo luidde de conclusie van een onderzoek naar vrouwen en hun eetgedrag. “Niet meer in je kleding passen”, dat was de voornaamste reden om een dieet te starten volgens 52% van de deelnemende vrouwen.

Als ik me voorstel hoe 17 mooie jaren van je leven zo overschaduwd kunnen worden door een dieet, dan word ik er best triest van. Zijn we zoveel strenger voor onszelf geworden? Kopen we structureel te kleine kleding? Is het jojo-effect zo ongenadig dat we standaard een paar kilo’s aankomen na een dieet?

Ik denk dat de grootste boosdoener in een onschuldige hoek zit: de houding waarmee velen aan hun nieuwe voornemens beginnen. Ik heb het niet over gebrek aan discipline. Integendeel, de vrouwen die ik ken, zijn juist veel te doelgericht. Ze doen me denken aan een vriend van me die zich ooit inschreef voor een marathon. Zoals we tegenwoordig leren, hield hij zich erg goed aan de “bepaal-je-doel-richtlijnen”, ook wel de “STAR-methode” genoemd. Hij benoemde de Situatie waar hij in zat (niet fit, weinig uithoudingsvermogen), gaf zichzelf een Taak (meedoen aan marathon), bedacht welke Activiteit hij hiervoor moest doen (elke dag trainen volgens trainingsschema) en beschreef het gewenste Resultaat (finish marathon in 3 uur). Gedisciplineerd als hij was, ging hij aan de slag, trainde bij weer en wind en rende uiteindelijk in minder dan 3 uur de marathon. Een hele prestatie. Ik zou het hem niet na kunnen doen. Trots en voldaan keek hij terug op zijn overwinning. Een tijd lang genoot hij van zijn fittere lijf, maar na een half jaar was hij al iets minder fit dan op zijn hoogtepunt, en na een jaar was hij qua uithoudingsvermogen weer zoals altijd geweest. Niet vreemd, aangezien zijn trainingsschema alleen gericht was op dat ene moment: de marathon uitlopen.

Veel vrouwen die me vertellen over hun dieet, zijn net zo sterk en gedisciplineerd als die vriend van mij. Ze hebben een resultaat voor ogen en kiezen een eetpatroon en bewegingsschema uit die daarbij passen. Meestal zijn het tegenwoordig gelukkig schema’s die rekening houden met het feit dat je genoeg binnen moet krijgen en dat je geen voedingsgroepen moet schrappen. Máár, hun houding is onbewust alleen gericht op een MOMENT (dat heerlijke moment als de weegschaal je streefgewicht aanwijst) in plaats van een STAAT (op streefgewicht zijn en blijven).

Voor die laatste, is er meer nodig dan alleen een tijdelijke verandering in eet- en bewegingspatroon. Om je resultaat te behouden, kun je het beste al zo vroeg mogelijk beginnen met het inbouwen van gewoontes die je gaan helpen om slank te blíjven. Die gewoontes zijn gericht op “Waarom eet ik, hoe eet ik, waar eet ik, wanneer eet ik?” en ze focussen zich het versterken van je gedachten op moeilijke momenten.
Last but not least: neem je huidige eetpatroon eens onder de loep. Hoe ver staat het af van wat je een leven lang (met plezier) zou kunnen volhouden? Natuurlijk zal je het een en ander moeten laten staan wanneer je wilt afvallen. Máár het helpt wel om telkens heel bewust te kijken naar wat een realistisch langetermijnplan is, en hiermee af en toe al te oefenen. Las soms even een pauze in, waarin je niet “losgaat” maar juist eet zoals jij je voorstelt je leven lang te doen. Als je tijdens die pauzeweken op gewicht blijft, ben je zowel mentaal als fysiek op het juiste pad!

Deborah Monfils is een blogger op het gebied van gezondheid en afvallen.

Opgegroeid in een familie met ernstig overgewicht, is zij van jongs af aan geïnteresseerd in factoren die bijdragen aan een gezonde leefstijl. In haar blogs biedt zij invalshoeken vanuit de psychologie, haar geneeskunde opleiding en ervaring in het bedrijfsleven.
Print Friendly, PDF & Email