Waarom is het zo moeilijk om afvallen vol te houden?

10 maart 2016

Waarom is het zo moeilijk om afvallen vol te houden?

Afvallen is niet alleen maar een kwestie van het juiste dieet en dan ben je er. Het is vooral een mentale kwestie. Dat verklaart ook waarom veel mensen het zo moeilijk vinden om vol te houden of om op gewicht te blijven. Maar hoe zit dat nou precies? Waarom is de kans op terugval in je oude gewoontes zo groot? En kun je dat voorkomen? 

Gewoonte
Een van de belangrijkste oorzaken waarom we te dik worden, is dat we onbewust leven. We denken wel dat we altijd alles met ons verstand doen, maar dat is lang niet altijd zo. Ongeveer 90% van alles wat we doen gaat automatisch, het is een gewoonte. En zo is het ook met eten. Het is een gewoonte geworden om elke dag om 16 uur een koekje bij de thee te nemen of een bakje chips als je tv kijkt. Het voordeel van gewoontes is dat het je weinig moeite kost om iets te doen, je houdt dan genoeg energie over voor dingen die nieuw zijn of die je nog niet zo goed kunt.

De keerzijde van gewoontes
Er kleven ook nadelen aan gewoontes, ze zijn namelijk moeilijk af te leren. Je kunt een oude gewoonte wel afleren maar hij blijft opgeslagen in je geheugen. Op moeilijke momenten kan hij dan weer de kop opsteken, omdat het nou eenmaal ‘zo makkelijk’ is. Dat verklaart waarom mensen die ontzettend goed gaan met afslanken in tijden van stress toch weer terugvallen in een eetbui. Die lijkt je op dat moment te helpen maar het tegenovergestelde is waar.
Gevoel of verstand?
Hoe kan het dat we eigenlijk heel goed weten dat we niet moeten snoepen in tijden van stress, maar dit wel doen? Ook hier spelen onbewuste zaken weer een rol. Je gevoel is sterker dan je verstand. Het blijkt dat we eerst een actie in gang zetten en pas een halve seconde later komen je hersenen erbij kijken en die bepalen dan pas of het wel verstandig is. Maar je lichaam is dan al bezig met de actie.

Makkelijkste weg
Dat je gaat eten door stress, komt doordat je lichaam kiest voor de makkelijkste weg om van dat rot gevoel af te komen. Door stress voel je vaak een naar gevoel in je buik wat je verwart met honger. Je gaat dan net zo lang eten tot het gevoel weg, ondanks dat je weet dat je geen honger kunt hebben. Je hebt immers net goed gegeten.

Waarom je voor suiker of vet kiest
Waarom kies je tijdens zo’n eetbui voor ongezonde dingen zoals snoep of chips? Dit komt omdat je lichaam aan stress een honger gevoel heeft gekoppeld. Omdat je dit hongergevoel hebt gestild met snoep of chips, zijn dat de producten waar je zin in krijgt. Wat begint met trek in eten, verandert dan langzaam naar trek in een specifiek product. Je lichaam is gewend geraakt aan grote hoeveelheden suiker of vet. Daarom zal je lichaam steeds om dit soort producten gaan vragen, het is een verslaving geworden.

Veranderen
Dit betekent niet dat je gewoonweg moet accepteren dat je eetbuien hebt. Je lichaam zet dan wel onbewust acties in gang, maar je kunt je gedrag vervolgens wel stoppen en zo de schade beperken. Wees realistisch en zeg tegen jezelf: ‘Heb ik echt honger? Ontstaat er gevaar als ik nu niets eet? Word ik er echt blij van als ik de hele dag aan eten denk? Zullen mijn nare gevoelens echt weggaan als ik nu dat pak koekjes op eet?’. Dat klinkt makkelijk, maar het is lastig. Want soms heb je gewoon niet in de gaten dat je alweer een zak chips leeg hebt.

Signalen negeren
Veel mensen negeren tekenen dat ze langzaam te dik worden. Ze vinden het te lastig, het kost ze te veel energie of het is te confronterend. Maar negeren blijft natuurlijk niet de beste manier om ermee om te gaan. Het is daarom tijd dat je bij jezelf nagaat wat er misgaat waardoor je (weer) te dik wordt. Welke moeilijke situaties kom je tegen, waarom heb je zoveel stress? En kun je dat veranderen? Als je de onderliggende oorzaken kunt veranderen wordt het een stuk makkelijker om niet meer toe te geven aan die eetbui.

Kritisch naar jezelf
Wil je dus blijvend afvallen en de rest van je leven op gewicht blijven? Dan moet je heel kritisch naar jezelf kijken. Dit doe je het makkelijkste met behulp van een dagboek. Houd een tijd lang bij wanneer je wat at en wat je daarbij voelde. Je ziet dan direct waar je problemen liggen en kunt daar dan oplossingen voor zoeken. Het is vaak raadzaam om daar professionele hulp bij te zoeken zoals bij een gewichtsconsulente.

Succes!
Mylène Ruyters

Print Friendly, PDF & Email