Waarom afvallen zo moeilijk is in stressvolle tijden 

27 december 2018

Waarom afvallen zo moeilijk is in stressvolle tijden 

Het is je vast al eens opgevallen dat het extra zwaar is om je netjes aan je voornemens te houden wanneer je veel stress hebt. Situaties en verplichtingen kunnen soms zoveel van je vergen, dat het lijkt alsof je echt niet meer de discipline kan opbrengen om het bij dat ene geplande stukje chocola te houden, of dat bescheiden schaaltje chips dat je in je eetplan had gezet.

Waarom is het zo lastig om een dieet vol te houden in tijden van stress? Is het zelfmedelijden? Zijn het emotionele eetbuien of schuilt hier meer achter?

Een zoektocht leidt me uiteindelijk naar het onderzoek van Roy Baumeister naar wilskracht. Zijn studies tonen aan dat wilskracht als een soort spier werkt: wanneer je het veel gebruikt, kan het tijdelijk opraken. Zo voerde Baumeister een proefje uit waarbij hij mensen een schaal met heerlijk versgebakken koekjes en een schaal met radijsjes aanbood. Sommigen kregen de instructie om alleen de radijsjes te eten, anderen mochten de koekjes eten. Daarna moesten beide groepen een moeilijke geometrische puzzel oplossen. Wat bleek? De groep die de koekjes moest afslaan, hield het beduidend minder lang vol om zich in te zetten voor de puzzel. Hun wilskracht-spier was al uitgeput en zij gaven daarom al gauw op. Wilskracht is een spier

Het is dus niet raar dat het enorm moeilijk kan zijn om je aan je dieet te houden wanneer je een zware dag op het werk of thuis hebt gehad. Misschien waren er sociale situaties waarin je zelfbeheersing moest hebben en je je anders moest opstellen dan je je eigenlijk voelde. Al deze uitdagingen vermoeien je ‘wilskracht-spier’.

Hoe kunnen we daarmee het beste omgaan? Allereerst helpt het om alleen al bewust te zijn van je omstandigheden. Is er iets wat je dwarszit en eigenlijk dringend moet worden opgelost? Voor zover het mogelijk is, steek daar dan eerst de nodige energie in voordat je aan je aan goede voornemens begint. En wanneer het gaat om terugkerende stressvolle momenten, probeer je dan op die tijden zoveel mogelijk te ontlasten. Breng in kaart wat allemaal energie (en kopzorgen) kost en probeer het een en ander te delegeren of opzij te zetten. Het klinkt zweverig maar hier geldt het cliché: wees lief voor jezelf!  Daarnaast is het zaak om in de loop van je “dieet” zo min mogelijk op wilskracht te doen, maar je steeds meer te richten op gezonde gewoonten. Net zoals tandenpoetsen. Het kost je waarschijnlijk geen zelfdiscipline om ’s ochtends en ’s avonds je tanden te poetsen omdat het nu eenmaal een gewoonte is die volledig ingebakken is. Zo moet het op een gegeven moment ook gaan met gezonde keuzes maken. Wanneer gezond eten een vanzelfsprekendheid wordt, kom je niet in de verleiding en heb je geen wilskracht meer nodig!

Deborah Monfils is een blogger op het gebied van gezondheid en afvallen.

Opgegroeid in een familie met ernstig overgewicht, is zij van jongs af aan geïnteresseerd in factoren die bijdragen aan een gezonde leefstijl. In haar blogs biedt zij invalshoeken vanuit de psychologie, haar geneeskunde opleiding en ervaring in het bedrijfsleven.
Print Friendly, PDF & Email