Tips om af te vallen

10 maart 2018

Hier volgen weer een aantal eenvoudige en simpele tips om af te vallen. Waarschijnlijk weet je de volgende tips wel maar reminders zijn altijd welkom.

Tip 1: Verminder stressStress versus relax GCN

In tijden van stress komen veel mensen in gewicht aan. Door stress zoek je sneller toevlucht in (meestal vet en calorierijk) eten omdat je het ‘verdient’ en om jezelf te troosten. Helaas heeft het ook een keerzijde want het beïnvloedt niet alleen je spijsvertering maar ook de kilo’s die er dan makkelijk aanvliegen.

Om stress te verminderen werkt lichaamsbeweging, dus dat is een extra motivatie m wat vaker te bewegen.
Mediteer, neem een warm bad of zorg voor caloriearme en gezonde snacks als je weet dat je een stress-eter bent.
Tip 2: Omring jezelf met gezonde en positieve mensen

Het kan enorm helpen om steun te krijgen van gelijkgestemde en positieve mensen. Zo moedig je elkaar aan om vol te houden en jezelf verder te helpen wanneer dat nodig is. Of je nu steun zoekt in groepslessen op je yoga- of sportschool. Het helpt enorm om mensen te zien die met hetzelfde bezig zijn. Motivatie en steun zijn essentieel.

Tip 3: Wees realistisch

Die pondjes zijn er langzaam bij geslopen, dus je zult ze ook niet binnen een week allemaal kwijt zijn. Zorg ervoor dat je kleine haalbare doelen stelt, zodat je niet teleurgesteld raakt en het opgeeft. Het is voor blijvend gewichtsverlies sowieso niet aan te raden om meer dan één kilo per week af te vallen. En zelfs dat is al behoorlijk veel.

Bovendien wegen spieren meer dan vet, dus misschien weeg je nog hetzelfde, maar ben je zonder het door te hebben toch al een paar centimeter kwijt. Dus honger jezelf niet uit, zorg dat je voldoende eiwitten en andere voedingsstoffen binnenkrijgt en beweeg.

Het uiteindelijke doel van snel afvallen is tenslotte om je lekker in je vel te voelen en gezonder te worden. Gezond afvallen is geen doel op zich, het is een middel.

Tip 4: Staar je niet blind op de weegschaal

Je kunt beter niet elke dag op de weegschaal staan. Een keer in de week is meer dan voldoende en zelfs dan kan bedrieglijk zijn. Als je bijvoorbeeld ook aan krachttraining doet, dan kan het lijken alsof je geen of weinig vooruitgang boekt. Spieren wegen namelijk meer dan vet.

Maak eens voor en na foto’s van jezelf en meet jezelf op. Dat geeft betrouwbaardere en meetbare resultaten.

Tip 5: Verbeter je emotionele relatie met eten

Ben je een emotionele eter? Word je bewust van de redenen waarom je naar voeding grijpt om jezelf te troosten en hoe je je hierdoor voelt. Als je trek hebt in koekjes of andere ongezonde dingen, is de kans groot dat je te maken hebt met emotionele honger in plaats van fysieke honger. Trakteer jezelf op een gezonde snack, iets leuks of een massage. Mediteer en pak je probleem bij de bron aan.

Tip 6: Geef niet op

Er zullen altijd momenten zijn dat het even wat minder of voor je gevoel niet snel genoeg gaat. Of misschien kom je net in een moeilijke periode terecht waardoor je geneigd bent jezelf te troosten met eten, of misschien heb je een drukke periode waardoor je een week niet hebt kunnen sporten. Maar geef niet op! Je weet dat je het kunt! Het betekent niet dat al je moeite voor niets is geweest of dat je het niet kunt. Begin gewoon weer bij waar je bent gebleven, denk aan de kleine stapjes en ga verder.

Tip 7: Besef dat je altijd een keuze hebt

Jij bent degene die een keuze maakt om een chocoladereep te eten wanneer je weet dat je het eigenlijk beter niet kunt doen of die een ijs coupe verslindt. Ze dwingen je er niet toe. Jij maakt de keuze om het te eten. Dus maak juist de keuze om het te laten staan.

Neem verantwoordelijkheid voor je keuzes en zie jezelf niet als slachtoffer, van omstandigheden of je eigen geest. Je hebt wel degelijk controle over hoeveel je eet en hoeveel je beweegt. En uiteindelijk is de geheime formule nog steeds: minder eten + meer bewegen = snel afvallen.

Succes! En vind je het prettig om een steuntje in de rug te hebben? Zoek dan begeleiding van een gediplomeerd GCN gewichtsconsulente.

Mylène Ruyters Gewichtsconsulente Limburg

Print Friendly, PDF & Email