Leven alsof je slank bent

Leven alsof je slank bent 

Laatst struinde ik door de stad met een vriendin, die ondanks de aanlokkelijke 50%-korting uithangborden, vastbesloten was om niets te kopen. Ze was in het afgelopen jaar flink wat kilo’s aangekomen, en ze mocht van zichzelf pas weer nieuwe kleding kopen als ze was afgevallen. Aangezien de meeste kledingstukken in haar kast niet meer pasten, liep ze meestal rond in een oude wijde spijkerbroek en comfortabele truien. Ze hoopte dat de aankleedstress in de ochtend door het gebrek aan keuze, haar zou motiveren om gedurende de dag goede eetkeuzes te maken.

Het is verleidelijk om te denken dat de te kleine maatjes in je kast, gaan helpen om af te vallen. Immers, je hebt een dagelijkse herinnering aan wat je wilt bereiken. Eigenlijk voelt het telkens als een kleine mini-straf in de ochtend. Een klein stemmetje dat zegt “Je bent aangekomen, en nu moet je op de blaren zitten.” Geeft dit het duwtje in de rug dat je nodig hebt, of werkt het misschien (onbewust) demotiverend?

Jack Canfield, een bekende Amerikaanse schrijver op het gebied van succes en hoe je dat moet behalen, schreef eens over de keer dat hij een bankfiliaal binnenliep. De meeste bankbedienden hadden ingetogen, sobere kleding aan en deden het minimale wat nodig was om de klant te helpen. Eén jongen sprong er echter uit. Hij droeg een volledig pak dat met zorg was uitgekozen, en behandelde iedere klant met respectvol enthousiasme. Jack vroeg aan de jongen waarom hij zo netjes gekleed was. De jongen antwoordde dat het zijn doel was om ooit manager te worden. En hij had bedacht dat hij zich dan alvast zo moest gedragen. Hij had gekeken naar wat zijn eigen manager deed, en kopieerde zijn stijl en gedrag. Minder dan een jaar later was de jongen inderdaad gepromoveerd tot manager.

Hoewel afvallen een heel ander soort doel is dan die van de bankbediende, kunnen we toch iets leren van zijn gedrag. Het is bewezen dat je hersenen een grote rol spelen bij het bereiken van je ambities. Een bekend onderdeel van de training van topsporters is dat ze zich visualiseren hóe ze precies een wedstrijd zullen spelen; tot in de kleinste details stellen zij zich voor hoe ze de bal zullen raken. Bij afvallen is visualiseren óók nuttig, maar omdat het uiteindelijke resultaat vaak verder in de toekomst ligt, zullen we onze hersenen nog een extra zetje moeten geven. In plaats van alleen te visualiseren hoe het zal zijn om op streefgewicht te zijn, moeten we ook voelen hoe dat is. Dat betekent dat je tijdens het traject, je best doet om goed in je vel te zitten: draag kleding waarin je je mooi voelt, neem tijd voor gezichtsverzorging, investeer in je kapsel! Vaak besteden vrouwen tijdens afvallen minimaal tijd aan zichzelf; alles wordt vooruitgeschoven naar het moment dat de weegschaal hun streefgewicht laat zien. Maar daarmee snijd je jezelf in de vingers: het leven is veel leuker als je jezelf het respect geeft dat je verdient én het is ook nog eens een stuk effectiever bij het afvallen. Iedere keer dat je je goed voelt over jezelf, draagt bij aan een versterking van je motivatie. Je kunt immers vóelen waar je het voor doet. Uiteindelijk is dat ook waar het om draait. Niet een magisch getal op de weegschaal, maar dat je lekker in je vel zit. Waarom zou je dat uitstellen?

In mijn blog deel ik mijn bevindingen en hoop ik -hoe klein ook- een extra steuntje in de rug te kunnen geven aan iedereen die bezig is met zijn streefgewicht te bereiken.

Deborah Monfils is een blogger op het gebied van gezondheid en afvallen.

Opgegroeid in een familie met ernstig overgewicht, is zij van jongs af aan geïnteresseerd in factoren die bijdragen aan een gezonde leefstijl. In haar blogs biedt zij invalshoeken vanuit de psychologie, haar geneeskunde opleiding en ervaring in het bedrijfsleven.
Print Friendly, PDF & Email