Winter, ben je klaar voor de lente?

24 februari 0201

Winter, ben je klaar voor de lente?

Nu de zon zich weer eindelijk af en toe laat zien en de temperatuur langzaam omhoog gaat lijkt het of we ons anders voelen. Lichter, vrolijker en blijer.

Vrolijke kleuren en blote armen. Tijd dus om voor een gezond lentegewicht te gaan. Gezond eten, meer bewegen, tijd voor jezelf en voldoende slapen. Je wilt meer energie en minder gewicht. De lente kan je hierbij helpen.

Met behulp van deze tips zul je zien dat het je veel makkelijker af gaat.

Eet vers en lichtDe voordelen van zonlicht

De winter ligt nu bijna achter ons dus de stevige winterkost is niet meer noodzakelijk. Ga voor frisse en lichte recepten zoals een lekkere salade. Eet veel groente en fruit en probeer daarbij veel te variëren. Door veel verschillende kleuren en soorten te kiezen heb je niet alleen een feestelijk bord maar zo krijg je ook veel verschillende vitamines en mineralen binnen.

Gezonde tussendoortjes

In de winter gaat snoepen vaak gemakkelijk. Lekker warm, binnen op de bank, grijp je al snel naar een zak chips, een lekkere koek of een flinke chocoladereep. Probeer met de verandering van het seizoen ook je tussendoortjes aan te passen. De keuze in vers fruit wordt weer groter, maar ook veel rauwe groenten zijn een prima keuze voor een slank tussendoortje.

Veel water drinken

Veel water drinken gaat makkelijker als het mooier weer is, dus maak daar gebruik van. In de winter heb je waarschijnlijk meer frisdrank en alcohol gedronken: die bevatten ontzettend veel calorieën. Probeer suikerhoudende dranken en koolzuur te vermijden: ga vooral voor koffie, thee en water. Af en toe een zelfgemaakte (groene) smoothie mag ook. Maar het eten van een sinaasappel is door de vezels nog gezonder dan het drinken.

Buiten sporten

Bewegen is onvermijdelijk als je een paar kilo kwijt wilt. Maar dat is toch heerlijk? De lente is het perfecte moment om buiten te gaan sporten. Hardlopen wandelen, skaten, tennissen, fietsen, touwtjespringen. Samen of alleen. Het weer wordt beter, het is langer licht, dus ook na werktijd kun je nog even je beweegmomentje pakken of de fanatiekelingen kunnen zelfs voor het werk nog lekker gaan bewegen.

Probeer ook weer eens wat vaker de fiets te pakken, in plaats van de auto. Ook met het huishouden kan je flink wat calorieën verbranden. Met 20 minuten strijken verbrand je gemiddeld 100 calorieën. Tijd dus voor de grote schoonmaak. Daarnaast is het de hoogste tijd om weer wat aan de tuin te doen: na een kwartier grasmaaien heb je alweer 100 calorieën verbrand.

Ben je klaar voor de lente?

Naarmate de zon zich vaker laat zien en het langer licht wordt, zul je zien dat het alleen maar makkelijker wordt om gezond te eten en te bewegen. Daarbij hoor je ook vaak dat mensen bij warm weer minder honger hebben. En dit klopt.

Dit komt namelijk doordat tijdens de spijsvertering veel warmte wordt opgewekt. Van de drie voedingsstoffen (eiwitten, vetten en koolhydraten) produceren eiwitten de meeste warmte. Daarom hebben de meeste mensen bij warm weer minder trek in vlees, vis en kaas. Hoe meer je in een keer eet, hoe warmer je het krijgt.

Geniet ervan!

Print Friendly, PDF & Email