Is een hongergevoel slecht?

18 maart 2019

Dat je niet naar de supermarkt moet gaan met een lege maag, is alom bekend. De kans is anders groot dat je terugkomt met allerlei ongezonde lekkernijen die niet op je boodschappenlijstje stonden.

Helaas wordt deze waarheid tegenwoordig nogal selectief toegepast. In plaats van even te wachten met boodschappen doen nadat je gegeten hebt, raakt de regel steeds meer (onbewust) verbasterd tot “Zorg dat je nooit honger krijgt”. We eten drie grote maaltijden per dag en vullen de tijd ertussen met allerlei verantwoorde snacks om hongergevoel te voorkomen. 

Uiteraard is het inderdaad beter om op tijd naar iets gezonds te reiken, dan te zwichten voor de verleiding. Maar eigenlijk is het jammer dat we ons lichaam altijd een stapje voor zijn. Onderzoekers hebben in kaart gebracht wat er in onze hersenen gebeurt wanneer we eten.  Het blijkt dat eerst smaak en intensiteit worden bepaald. Als je bijvoorbeeld een hap neemt van een appel, dan vertellen je hersenen dat je iets zoets proeft en dat (afhankelijk van welk type appel je hebt gekozen) het een beetje zoet is of juist erg zoet. Deze signalen worden verder geleid naar een andere regio, waar bepaald wordt hoe aangenaam het smaakt. Met andere woorden, op deze tweede plek wordt er een soort ‘beloningswaarde’ gegeven. Uit diverse experimenten blijkt dat er in deze regio alleen maar een beloningswaarde ontstaat als je honger hebt. Zodra je eenmaal verzadigd bent, stoppen deze neuronen met hun activiteit. Dit is een heel mooi, logisch proces dat ervoor zorgt dat je graag eet zolang je honger hebt.

Zo gauw je geen honger meer hebt, zul je nog wel waarnemen dat de appel erg zoet is, maar beleef je er geen plezier meer aan. Overigens geldt dit helaas niet helemaal voor geraffineerd gemaksvoedsel. Dit bevat veel meer suiker, zout en vet dan we normaal gesproken in de natuur zouden tegenkomen en geeft onze hersenen ook een geluksgevoel als we géén honger hebben.

Gezonde snacks eten vóórdat je honger krijgt, heeft daarom twee nadelen. Ten eerste ontregelen we de processen in ons lichaam die zo goed ingesteld zijn om honger te detecteren en ons aanzetten tot eten. Als je lichaam niet meer weet wat honger is, hoe kun je er dan voor zorgen dat je niet teveel eet?

Ten tweede beleven we minder plezier aan gezond eten dan we zouden kunnen. We hebben gezien dat onze hersenen aangeven dat het aangenaam is om te eten, zolang we honger hebben. Als we gezond snacken voordat we honger hebben gekregen, zullen we gezond eten nooit écht waarderen.

Daarom is het goed om voortaan honger niet te vermijden, maar er juist bewust van te worden. Volg niet langer de klok, maar probeer te luisteren naar je lichaam. En als je ervoor zorgt dat je gezonde snacks vooraf klaargemaakt hebt en bij de hand hebt, hoef je niet bang te zijn dat je op dat moment onverantwoorde keuzes maakt.

 

Deborah Monfils is een blogger op het gebied van gezondheid en afvallen. Opgegroeid in een familie met ernstig overgewicht, is zij van jongs af aan geïnteresseerd in factoren die bijdragen aan een gezonde leefstijl. In haar blogs biedt zij invalshoeken vanuit de psychologie, haar geneeskunde opleiding en ervaring in het bedrijfsleven. www.physicalbusiness.com 

Print Friendly, PDF & Email