Ik mag alles eten

29 juni 2017

Ik mag alles eten

Heb jij je doel al duidelijk gevisualiseerd?

Wil je je huidige eetgedrag veranderen?

Met de afslankmethode van Gewichtsconsulenten Nederland kun je je eetgedrag aanpassen. De methode is beschreven in het werkboek. Het werkboek ofwel de methode ik mag alles eten ga je samen met de gewichtsconsulente gebruiken om je oude eetgedrag te veranderen.

De ik mag alles eten methode is in 2011 gelanceerd. Inmiddels zijn er al duizenden werkboeken gebruikt tijdens coaching sessies door gewichtsconsulenten. De ik mag alles eten methode is gebaseerd op “omdenken”, anders leren denken over je eetgedrag en het leren denken in oplossingen tijdens moeilijke momenten. Je leert je eigen eetgedrag ofwel je gewoonten te begrijpen. Hoe is het eetgedrag ontstaan en waar komt het vandaan. Deze bewustwording is nodig om je eetgedrag constructief en duurzaam te veranderen.

Wat staat er in het werkboek?de kracht van de herhaling ik mag alles eten

In het werkboek staan oa tips, opdrachten en theorie over eetgedrag en moeilijke momenten. Het belangrijkste zijn de opdrachten die in het boek staan. Je maakt deze opdrachten voorafgaand aan de afspraak met je coach, de gewichtsconsulent. De antwoorden worden met de gewichtsconsulent besproken tijdens het consult. De gemaakte opdrachten geven oa inzicht in het huidige eetgedrag en waar je naar toe wilt ofwel je doel(en). Je leert realistische en haalbare doelen te stellen. Het is zelf vaak raadzaam om tussendoelen te stellen.

Daarnaast geeft het werkboek (en de gewichtsconsulent) je tips op welke manier je je eetgedrag kunt veranderen voor de lange termijn. Je leert op welke manier je in een bepaalde situatie moet handelen om niet in de verleiding te komen, terug te vallen in oude eetpatronen/gewoonten.

Een voorbeeld van een opdracht is het thema “moeilijke moment in de avonden”.  Je gaat bij deze opdracht tenminste vijf nieuwe manieren bedenken, hoe je op een andere manier om kunt gaan met een lastige situatie.

Het gaat niet altijd om de “oplossing”, de “uitvoerbaarheid” of “haalbaarheid” van de oplossing, maar juist om de bewustwording (oa nadenken, moeite, bezig zijn, tijdinvestering). Waarom je het eetgedrag vertoond en hoe je op een andere manier in een bepaalde situatie (moeilijk moment/zwak moment) zou kunnen handelen .

Het boek staat vol met opdrachten over de diverse moeilijke momenten zoals “feestdagen”, “weekenden”, “vakanties”, etc.

Er is een flinke dosis wilskracht en doorzettingsvermogen nodig om je eetgedrag te veranderen. Het is niet onmogelijk zolang jij de focus kunt houden en de wilskracht hebt om te veranderen.

Het mooie van de methode ik mag alles eten is dat je de nieuwe denkmethode ook in andere situaties kunt toepassen.  Denk bijvoorbeeld eens aan stoppen met roken, lastige situaties op je werk, etc.

Waarom opdrachten maken denk je misschien? Alleen nadenken over je eetgedrag is namelijk niet voldoende. Het is belangrijk je oplossingen en gedachten op te schrijven, zodat je op een nieuwe manier, nieuwe informatie/gewoonten in je opneemt. Door het maken van de opdrachten wordt jou verbeelding in tekst omgezet. Het nadenken over de tekst die je schrijft heeft al een lerend effect.

Door verschillende leermethodes toe te passen (praten, luisteren, lezen en schrijven) versnel je je leerproces, daarmee je nieuwe eetgedrag en je hele leefstijl. Je huidige “geprogrammeerd” eetgedrag zal echter niet zomaar veranderen. Dat kost moeite en tijd. Hierbij kun je de hulp van een expert gebruiken. Een gewichtsconsulent is zo’n expert die jou begeleid tot het einddoel: “veranderd eetgedrag”.  De gewichtsconsulent is de rots in de branding. Je kunt op moeilijke momenten op zijn/haar steun vertrouwen.

Verder worden er in het boek met het psychologische “krachtmiddelen”, de herhaling, gewerkt. Herhaling van het nieuwe eetgedrag leidt tot het behalen van je doel. De nieuwe, aangeleerde vaardigheid en de nieuwe inzichten dienen op verschillende manier herhaald te worden. De gewichtsconsulenten helpen je ook hierbij. Je staat er dus niet alleen voor. Daarnaast evalueer je met de gewichtsconsulent ook de reeds behaalde resultaten (tussendoelen). Samen kijk je of het nieuwe eetgedrag tot je gewoonten is gaan behoren of dat je nog extra aandacht moet schenken aan een bepaald onderwerp.

De coaching van een gewichtsconsulent bestaat uit een combinatie van gesprekken, theorie lezen, het markeren van teksten in het boek en het maken van opdrachten. Daarnaast kun je je doel visualiseren en beschrijven. Dat kun je dan eenvoudig met de gewichtsconsulent delen en er samen naartoe werken.

Ben jij gemotiveerd en wil je de “baas” zijn over je eigen eetgedrag dan staat de gewichtsconsulent met haar/zijn expertise voor je klaar. Maak een afspraak met een gewichtsconsulent in jouw omgeving.

Wij zijn gemotiveerd om jou te helpen.

Gewichtsconsulenten Nederland

 

 

Print Friendly, PDF & Email