Hoe zorg je ervoor dat je niet de hele dag honger hebt??

Hoe zorg je ervoor dat je niet de hele dag honger hebt??

Wie kent het niet, zo’n hongerig gevoel, 5 keer achter elkaar de kast open trekken om “iets” te zoeken. Meestal zijn dit dan niet de meest gezonde producten die tevoorschijn komen. Als dat dan eenmaal op is, dan loop je na een uur weer naar diezelfde kast om wederom iets uit te zoeken.

Zelf ken ik dat gevoel rond mijn menstruatie of……als ik me verveel. Is het dan wel echte honger?? Ik denk in mijn geval niet. Zelf ben ik geen hongerig persoon en als ik al een hongergevoel ervaar, dan kan dit kloppen aangezien het ontbijt alweer een tijdje geleden is. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet echt van het gevoel hou, dus ik zorg ervoor dat ik het voor ben. Ik word ook redelijk nukkig als ik honger krijg, daar heeft dan echt niemand wat aan😉Dussss……op tijd eten!! Maar hoe dan, soms ben je gewoon erg druk, niet thuis, onderweg enz.

Tip 1: Ontbijt als een koning. Neem daar echt even de tijd voor, je motortje wordt lekker aan de gang gezet en je krijgt er energie van. Zorg vooral voor een voedzaam ontbijt. Voedzaam in de vorm van voldoende eiwitten, vetten en jazeker, ook koolhydraten. Ik heb het dan uiteraard wel over de juiste koolhydraten en vetten. De langzame koolhydraten met voldoende vezels, denk aan volkoren boterhammen, havermout en muesli. De vezels zorgen voor een lekker, lang vol gevoel. Vetten zorgen er ook voor dat je langer vol zit en de onverzadigde vetten hebben een super gunstig effect op je gezondheid. Noten zijn een prima aanvulling bij de muesli of in je kom havermout.

Simpele voedzame ontbijttips: summer bodies are made in the winter

  • Kwark met muesli, noten en een stuk fruit.
  • Havermout met (plantaardige) melk. Dit warm je op met stukjes appel, wat rozijntjes en kaneel. (eventueel een nachtje laten staan in de koelkast, overnight oats)
  • Volkoren boterhammen met kipfilet, schijfjes komkommer en tomaat.

Tip 2: Als je weet dat je een drukke dag hebt en veel onderweg bent. Zet de avond ervoor dan alles klaar. Gooi een appel in je tas, een mueslireep en een zak worteltjes of snoeptomaatjes. Zo voorkom je benzinepompstops. Zorg voor gezonde voedzame tussendoortjes die makkelijk mee te nemen zijn. Zelf heb ik ook een hele fijne yoghurt-to-go beker. Hierin doe ik mijn kwark en er zit een apart bakje bij voor je muesli. Zo heb je onderweg of op je werk toch een prima lunch. Vergeet je lepel niet😉

Tips 3: Als je dan toch iets hebt gegeten wat “minder” voedzaam, verantwoord of gezond is. Denk dan vooral niet dat je heeeele dag verpest is en dat het nu toch allemaal niet maar uitmaakt. Geniet vooral van je heerlijke wat minder voedzame, onverantwoorde snack, want ja…we zijn mensen en ja, zulke dingen horen bij het leven. Sla vooral niet door en herpak jezelf diezelfde dag nog.

Tip 4: Vezels. Eet producten met veel vezels, ze zijn uber gezond voor je darmen!!Ze hebben ook het voordeel dat ze je een lang verzadigd gevoel geven. Vezels zitten in volkoren producten, in fruit, noten en in groente. Veel mensen krijgen te weinig vezels binnen, dus let daar eens op. Het scheelt enorm qua hongergevoel.

Tip 5: vermijd zo veel mogelijk producten waar extra suiker aan toegevoegd is. Suiker zorgt voor enorme pieken in je bloedsuikerspiegel, waardoor je weer heel snel het hongergevoel terug krijgt. En ja, in fruit zit ook suiker, dit zijn fruitsuikers. Je lichaam gaat er hetzelfde mee om, maar, ik zal de laatste zijn die zal zeggen fruit te laten staan, omdat er zo ontzettend veel goede voedingstoffen in fruit zitten. Dit maakt het toch een super voedzaam product, dus een prima tussendoortje.

Voedzame tussendoortjes:

  • Een handje noten (lekker vullend en gezonde vetten)
  • Fruit
  • Rauwe groente zoals paprika, worteltjes, tomaatjes)
  • Gedroogd fruit
  • Een mueslireepje/Notenreepje
  • Een volkoren cracker of volkoren boterham
  • Een schaaltje kwark of yoghurt
  • Een plakje roggebrood met kaas.

Deze blog is geschreven door Chantal Siemons, ze begeleidt mannen en vrouwen naar een gezonder gewicht en voedingspatroon bij Praktijk Voeding in Balans in de regio Den Bosch. Dit met de methode “ik mag alles eten!”. Bij haar is het belangrijkste, terug naar de basis, met normale voeding!!

Print Friendly, PDF & Email