Het eeuwige gejojo

13 december 2018

Het eeuwige gejojo

Het is voor menig eén herkenbaar, die eeuwige strijd met de kilo´s.
Zeg eens eerlijk, hoe vaak ben je al aan een nieuw dieet begonnen?
Veel mensen hebben last van het zo geheten jojo effect. Je gaat vol goede moed aan de slag en start met een nieuw dieet. Je volgt de richtlijnen van het nieuwe dieet goed op, en valt in een paar weken meerdere kilo’s af. Maar daarna stagneert het. Je krijgt een motivatiedip en stopt met het dieet. Het is immers de schuld van het dieet dat het weer niet gelukt is, en voor je het weet zitten die kilo’s en veel al nog wat extra er zo weer aan.

Sommige methodes zijn handig om snel gewicht te verliezen maar leren je niets over hoe je dit vol moet houden. Afvallen is namelijk niet alleen maar lijstjes volgen, maar er ook achter komen wat je lichaam nodig heeft. Bijvoorbeeld door de informatie over koolhydraten, vetten en eiwitten, de hoeveelheid calorieën, en wat wel en niet gezond is te bespreken. Het is belangrijk dat je een methode zoekt die werkt. Eén die rekening houdt dit alles.

Die knop moet om!

Leuk hoor al dat gepraat over die knop omzetten, maar hoe zorg je ervoor dat je dit ook daadwerkelijk lukt. Die knop waar we het altijd over hebben is natuurlijk spreekwoordelijk. Was het maar zo dat we daadwerkelijk een knop hadden om je gedachten en of gewoontes mee om te zetten. Dat zou voor veel mensen een hele grote opluchting zijn. Helaas is het niet zo gemakkelijk, en zullen we deze knop in onszelf moeten zoeken. Die knop staat voor ons denken en doen rondom onze levensstijl. Op een gegeven moment kan het zo zijn dat we dit `knopje` vinden, en we onszelf die goede levensstijl hebben aangeleerd. Tot die tijd zullen we moeten zoeken en oefenen om zover te komen. Maak je niet te druk om die knop, maar focus je op je doelen die je wilt behalen.

Hoe kan je het jojo-effect voorkomen


Hoe voorkomen we dat we steeds weer in die valkuil stappen. Nou ten eerste moeten we stoppen met die crash diëten. We eten te weinig calorieën, hongeren ons lichaam uit, en verliezen veel vocht en waardevolle voedingsstoffen. Ons lichaam krijgt niet voldoende binnen, en na een langere tijd kunnen we er zelfs ziek van worden.

Die voedingskreten van snel veel kilo´s verliezen per week zijn natuurlijk onzin. Denk maar eens aan de kreten, verlies 5 of 10 kilo per week. Geloofwaardig? Wat denk jij? Ik geloof ze in ieder geval niet.

Ten tweede moeten we een balans vinden in onze voeding en ons bewegingspatroon. Op 1 januari stromen de sportscholen weer vol met goede voornemens. We willen meer bewegen en strakker worden. Natuurlijk is het heel goed om meer te gaan bewegen. Maar wat heeft dit voor nut, als je je voeding niet aan past? Je staat drie uur extra per week in de sportschool maar zodra je thuis komt eet je nog precies hetzelfde, of soms zelfs meer.

We hebben tijdens ons sportschoolmomentje misschien 250 calorieën verbrandt, maar bij thuiskomst pakken we wel een extra reepje omdat we nu zo goed bezig zijn geweest die dag. Wat we dan even vergeten is dat dit reepje ook gewoon uit calorieën bestaat. Je eet je opgebouwde calorieverlies er dus zo weer aan. Zorg dat je weet wat je lichaam nodig heeft. Eet niet teveel, maar ook zeker niet te weinig. Ga naar een professional toe om een voedingsanalyse te laten maken, zodat jij straks precies weet wat jouw lichaam nou werkelijk nodig heeft, en hoe je dit het beste kan bereiken.

Veel succes
Groet, Marjolein

Marjolein van Hesselingen, beter bekend als Health coach Marjolein is gewichtsconsulent in Hillegom en omstreken. Ze begeleidt mensen die op een gezonde manier willen afvallen, moeite hebben met hun gewicht of die hun leef- en eetpatroon willen verbeteren zonder een streng dieet.

Print Friendly, PDF & Email