Hardlopen is gezond! Maar let op: er is ook te veel van het goede.

28 februari 2017

Er is geen makkelijker vorm van sporten dan rennen. Even een half uurtje en je hebt je beweging weer gehad. Je hebt niet veel meer nodig dan een paar goede schoenen en het kan overal waar en wanneer je maar wilt. Nederlanders rennen ook graag, het is de derde populairste sport in ons land (na fitness en zwemmen).

Rennen als medicijn

Hardlopen blijkt ook een uiterst populair en vruchtbaar onderwerp voor onderzoeken. Rennen, maar ook bijvoorbeeld gewoon wandelen, werkt als remedie tegen dure welvaartsziekten als diabetes type 2, obesitas en hart- en vaatziekten die de werkgever een hoop geld kosten, zo blijkt. Doordat tijdens het rennen (blij makende) hormonen als endorfinen vrijkomen, helpt joggen bovendien ook nog eens tegen depressie. Hardlopen lijkt al met al een ideaal en goedkoop preventief medicijn.

Scherper brein

Veel rennen is bovendien goed voor het brein. Hardlopen stimuleert de aanmaak van grijze massa en zorgt voor meer mentale scherpte en een betere werking van het geheugen.

Te veel sporten is ook gevaarlijk

Maar let op, er bestaat ook zoiets als te veel van het goede. Hoewel hardlopen effectief kan zijn in het voorkomen van hartproblemen bestaat er ook een bovengrens. Mensen die al eerder hartproblemen hebben gehad en fanatiek rennen om een hartaanval te voorkomen kunnen bij het rennen van meer dan 48 kilometer per week of het doen van meer dan 6 uur per week heftige inspanning juist een verhoogde kans op een hartaanval krijgen.hardlopen en gewicht

Print Friendly, PDF & Email