Goede gewoontes – deel II

19 februari 2019

In mijn vorige blog hebben we ons verdiept in wat een gewoonte nu precies is, en hebben we gekeken naar onze eigen gewoontes in het dagelijks leven. Misschien heb je een aantal gewoontes in je leven ontdekt, die je niet helpen bij een gezond eetpatroon. Ik zal er een paar van mezelf noemen: 

1.    TV kijken en snoepen

Zo lang als ik me kan herinneren, snoep ik tijdens TV kijken. Het begon waarschijnlijk in mijn kindertijd en nog steeds heb ik warme herinneringen aan die momenten waarop mijn broer en ik ’s avonds nog even TV mochten kijken en een schaaltje chips kregen.

2.    Reizen en eten 

Tijdens mijn studie in Rotterdam, woonde ik in Amsterdam. Soms begon college om 8.30 en dat betekende dat ik al erg vroeg de deur uit moest. Ontbijten deed ik daarom in de trein. Op het station kocht ik een kop koffie en een lekker broodje. Dat eerste uurtje in de trein werd een echt genietmomentje. Tegenwoordig hoef ik niet meer te reizen op een lege maag, maar telkens wanneer ik mij in een trein bevind, verlang ik sterk naar koffie en een broodje.

3.    Shoppen en eten 

Toen ik eenmaal als tiener ‘kleedgeld’ kreeg, ging ik eens in de zoveel tijd met een vriendin winkelen.  Hoe het mogelijk is met 75 gulden, weet ik niet, maar dit was Shoppen met een hoofdletter S.  We waren van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in de stad te vinden. En bij zo’n gezellige dag hoorde natuurlijk ook een lunch of (toen we wat ouder werden) ’s avonds een hapje in een restaurantje. Tegenwoordig heb ik niet meer de vrije tijd om zo lang te winkelen, maar zelfs als ik even de stad in wip voor een snelle boodschap, “móet” ik ergens iets lekkers eten.

Al deze gewoontes hebben het volgende patroon met elkaar gemeen: er is een trigger (TV, trein, stad), er volgt een routine (eten!) en er is een beloning (ontspanning of gezelligheid). En de reden waarom het zo vreselijk moeilijk is om met die gewoontes te stoppen, is omdat onze hersenen alleen al bij het zien van de trigger, klaarstaan om de beloning te ervaren. Wanneer deze uitblijft, voelt dit aan als een verlies.

Hoe kun je deze gewoontes veranderen in gewoontes die juist goed uitpakken? Neurowetenschappers zijn erachter gekomen dat de associaties zoals hier geschetst, in feite connecties zijn tussen hersencellen. Is er eenmaal een pad gecreëerd, dan verdwijnt deze nooit meer geheel. Wat je wel kan doen, is de gewoonte zodanig aanpassen dat het een goed effect heeft. Dit betekent dat je de trigger en de beloning zoveel mogelijk hetzelfde houdt, maar de routine verandert. Neem bijvoorbeeld mijn geniet-momentje in de trein. De trigger is de trein, en de beloning is ontspanning. Ik zou de routine (eten) kunnen veranderen in bijvoorbeeld het lezen van een mooi tijdschrift waar ik mezelf normaal gesproken niet op trakteer. Zo blijft het een geniet-momentje, maar met een andere activiteit.

Op deze manier kun je veel ingesleten gewoontes veranderen, waardoor je al een heel sterke basis krijgt van een goed eetpatroon. Hierdoor houd je juist energie en wilskracht over om de verleidingen te weerstaan op momenten die echt draaien om het eten zelf!

 

Deborah Monfils is een blogger op het gebied van gezondheid en afvallen. Opgegroeid in een familie met ernstig overgewicht, is zij van jongs af aan geïnteresseerd in factoren die bijdragen aan een gezonde leefstijl. In haar blogs biedt zij invalshoeken vanuit de psychologie, haar geneeskunde opleiding en ervaring in het bedrijfsleven. www.physicalbusiness.com 

Print Friendly, PDF & Email