Gewicht verliezen? Eet je wel genoeg?

6 oktober 2016

Gewicht verliezen? Eet je wel genoeg?

Dat klinkt raar, he? Je zult wel denken: Je moet toch minder eten om gewicht te verliezen?

Dat is voor een gedeelte waar. Natuurlijk moet je nog steeds meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt. Maar te weinig calorieën is ook niet goed!

Hoe zit dat dan?

Dat heeft te maken met je stofwisseling. Als je te weinig eet, past je lichaam zich aan door de stofwisseling te verlagen. In mijn praktijk komen er veel mensen die al veel verschillende soorten diëten hebben geprobeerd. Koolhydraatarm, shakes etc. Na het stoppen van deze diëten zijn ze na verloop van tijd weer terug op het oude gewicht, of wegen nu zelfs meer. Doordat de stofwisseling is verlaagd, zal na deze lijnperiode elke versnapering dubbeldik worden opgeslagen. Je lichaam gaat in “spaarstand” om energie te sparen voor momenten dat het geen energie binnenkrijgt. Dit is het welbekende jojo-efftect. Bovendien verlies je op deze manier niet alleen vet, maar ook veel spierweefsel. En dat is ongunstig, want daardoor gaat je stofwisseling nog verder omlaag. be-pure-praktijk

 

Wat moet je doen?

Eigenlijk komt het er op neer dat je je stofwisseling moet verhogen. Dit kan je doen door de volgende tips!

  1. Eet voldoende en de juiste calorieën

Zorg dat je lichaam voldoende energie binnenkrijgt. En vooral de juiste energie. Er is een groot verschil in 1000 kcal die je van een Mcdonald maaltijd binnenkrijgt of die van een voedzame maaltijd welke bestaat uit de juiste voedingsstoffen.

  1. Weet hoeveel calorieën jouw lichaam per dag nodig heeft

Als je weet hoeveel calorieën jouw lichaam dagelijks nodig heeft, dan kun je op basis daarvan jouw maaltijdplanning maken. Een gewichtsconsulente kan je hierbij helpen door dit voor jou uit te rekenen. Ieder persoon is uniek en daarom is ook de calorie-inname per persoon uniek.

  1. Eet met regelmaat

Door regelmatig te eten blijft je lichaam lekker “op gang” en wordt er veel energie verbrand. Als je vaker kleine porties eet, verspreid over de dag, zal je merken dat jouw stofwisseling versnelt. Verdeel de porties over 5 tot 6 maaltijden per dag en sla geen maaltijden over.

  1. Eet vezelrijk

Het verteren van een zak chips kost je lichaam niet veel moeite. Het is snel verwerkt, maar zal je lichaam niet voeden. Voeding, zoals verse groente en volkoren producten, zullen jouw lichaam aan het werk zetten. Het kost je lichaam veel moeite om deze te verbranden en heeft hiervoor dan ook veel energie nodig. Bovendien stabiliseren vezels de bloedsuikerspiegel. Hierdoor heb je langer een voldaan gevoel en voorkomt het dat je snel weer honger krijgt.

  1. Beweeg

Om te voorkomen dat je lichaam in de spaarstand gaat, moet je niet alleen op je voeding letten, maar ook meer gaan bewegen. Doe iedere dag iets. Er zijn veel mogelijkheden om elke dag iets te doen. Je hoeft zeker niet altijd maar weer in de sportschool te staan zweten. Je kunt het juist prima afwisselen door op andere dagen te wandelen, hardlopen of thuis oefeningen te doen. Maar onthoudt wel dat vetbranden niet alleen “letten op je voeding” is, maar toch echt ook bewegen!

  1. Ontwikkel spieren

Nee, je hoeft geen bodybuilder te worden. Maar je moet wel je spieren ontwikkelen en trainen. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je lichaam verbrandt. En het leukste is dat wanneer je meer spiermassa hebt, je ook meer calorieën verbrandt terwijl je lekker op de bank zit. Verwaarloos je spieren dus niet en probeer regelmatig te trainen.

Wij sta klaar om jou te helpen!

Het meer eten van de juiste voeding zal, met voldoende beweging, zeker zorgen dat je zult afvallen. Het is jezelf een nieuwe leefstijl aanmeten en bewust worden van wat je eet. Als GCN-gewichtsconsulentes begeleiden wij mensen die graag hun leefstijl willen veranderen. Het doorbreken van gewoontes en gedragsverandering is hier een belangrijk onderdeel van. Wel is dit een heel erg lastig onderdeel en daarom staan wij, de GCN-gewichtsconlentes, altijd klaar om jouw stok achter de deur te zijn.

Veel liefs

GCN-gewichtsconsulente Jessica Molina

Praktijk Be Pure

Print Friendly, PDF & Email