Do’s en Dont’s in december….

3 december 2018

Do’s en Dont’s in december….

Van pepernoten, speculaas, marsepein naar kerstkransjes, kerststollen, borrels en etentjes.

Help, de decembermaand, de maand waar iedereen 1,2 of misschien wel 3 kilo zou kunnen aankomen. De maand waarin veel mensen zichzelf beloven het vanaf januari anders te doen, toch?

Ook ik deed er vrolijk aan mee. Tja, gewoonweg het feit accepteren dat je in december nou eenmaal aankomt en dat dan hopelijk in januari er dan wel weer af zou krijgen. Zo was het en dit kon niet anders. Dacht ik…. 

Ik hoor het ook om me heen, uitspraken als “vanaf januari ga ik lijnen”, “in december lukt het me echt niet om op mijn eten te letten”. “Door alle drukte en verleidingen heeft het geen nut om er nu iets aan te willen veranderen”.

Deels snap ik deze uitspraken als geen ander en deels is het ook echt waar. De verleidingen liggen op de loer. Op iedere hoek van de straat komt het strooigoed je tegemoet. Iedere huiskamer is gevuld met lekkers en overal waar je komt wordt er eten aangeboden. Wauw, wat moet je sterk in je schoenen staan om al deze verleidingen te weerstaan. Dat is bijna onmogelijk en gelukkig ook niet nodig.

Er zijn wel dingen waar je rekening mee kan houden in deze maand. Je kan echt genieten, zonder aan het eind van de maand de extra kilo’s er gratis bij te krijgen. Het is gewoonweg zonde en niet nodig. Waarom niet nu al starten met kleine veranderingen. Kleine gewoontes doorbreken.

Hieronder een paar Do’s en dont’s tijdens de decembermaand:

  • Geniet!! Geniet van hetgeen wat je eet, kies producten die je echt een dikke 10 waard vindt om te eten en geniet er bewust van. Voordat je iets neemt, denk heel even na, vind jij het waard? Kan je op dit moment er echt van genieten? Bijvoorbeeld van die 10 zacht geworden pepernoten die een Piet je in de handen duwt.
  • Haal niet teveel in huis, zorg dat je niet de hele dag tussen het snoepgoed woont, tenzij je er erg goed tegen kan. Ik heb al 4 keer met een grote zak pepernoten in me handen gestaan, alvast voor 5 december. Haha, jaja….die haalt 5 december niet als ik hem nu mee neem. Nee dus, 4 december haal ik de boodschappen voor pakjesavond. Voor de kinderen heb ik wat extra snoepgoed gehaald, wat ik zelf helemaal niet zo lekker vind.
  • Ga niet compenseren. Sla geen maaltijden over zodat je los kan gaan met snoepgoed of tijdens het etentje. Het werkt vaak averechts. De hele dag ben je aan het opletten en dan is eindelijk die borrel of het etentje en dan ga je los, omdat je veel meer honger hebt dan normaal. Sterker nog, zelf neem ik vaak voor een feestje, etentje of borrel iets voedzaam. Zo vermijd je die enorme hongeraanval en blijf je bewuste keuzes maken.
  • Drink veel water tussendoor, vooral tijdens een borrel. Werkt ook goed tegen een kater de volgende dag, want je droogt niet uit. Het helpt ook je hongergevoel te temmen.
  • Blijf in beweging!! Super belangrijk en goed voor je lijf. Na een zware maaltijd is het heel verstandig om lekker naar buiten te gaan. Je bloedsuikerspiegel komt weer in balans, de vertering van het voedsel verloopt beter en “vet” handig, je verbrandt lekker wat calorieën 😉
  • Probeer stress te vermijden, neem voldoende rust en ga lekker op tijd naar bed. Neem eens een extra lang bad, lees een tijdschrift UIT, maak een extra wandeling of doe andere dingen die jou tot rust brengen. Iedereen kan daar tijd voor maken.

Kortom, er zijn mogelijkheden om niet zomaar extra kilo’s te accepteren na december, het is niet nodig. Het is ook zeker niet nodig om op een stuk wortel te bijten. Je kan keuzes maken, iedere dag weer. De verleidingen liggen op loer, maar bedenk of je iets echt lekker vind. Vind jij die heerlijke chocoladetaart taart met marsepein een dikke 10 waard, dan ben ik de laatste die zal zeggen dat je die moet vermijden. Als je mij maar wel beloofd dat je er 100% van geniet!!! Hele fijne en gezellige decembermaand iedereen😊

Deze blog is geschreven door Chantal Siemons, ze begeleidt mannen en vrouwen naar een gezonder gewicht en voedingspatroon bij Praktijk Voeding in Balans in de regio Den Bosch. Dit met de methode “ik mag alles eten!”. Bij haar is het belangrijkste, terug naar de basis, met normale voeding!!

Print Friendly, PDF & Email