Door de bomen het bos niet meer zien….

29 september 2016

Door de bomen het bos niet meer zien….

Herken je het? Op het gebied van ‘gezonde’ voeding en afvallen is zoveel te vinden dat we steeds meer de weg kwijt raken. Wat is nu gezonde voeding, hoe val je het meeste af en op welke manier wordt jouw lichaam daardoor gezonder in plaats van helemaal uit balans.

De laatste tijd is er veel om te doen in het nieuws maar ook op het internet stikt het van de meest perfecte dieet. Slik dit, doe dat, neem dit, verwerk het zo, eet nooit meer dat en gegarandeerd val je af en voel jij je zo fit als een hoentje, draag je maatje 36 en val je nooit meer terug. Maar is dat allemaal wel zo waar?

Zelf ben ik gewichtsconsulente geworden door mijn eigen ervaringen. Elk dieet heb ik geprobeerd, viel ontzettend veel af en daarna zat het in een mum van tijd weer aan. Ik ben op onderzoek gegaan, waar komt dat toch door?doordebomenhetbosnietmeerziengcn

Zelf heb ik ervaren wat suikers deed op mijn lichaam. Ik was gewoon een echte suikerverslaafde, en snakte altijd naar iets waar vooral veel suiker oftewel snelle koolhydraten in zat. En nog steeds voel ik die drang, daar kom je echt niet zo maar vanaf. Maar is dit voor iedereen hetzelfde? Ik denk van niet. Niet iedereen heeft een échte suikerverslaving. Maar ik ben wel overtuigt dat iedereen baat heeft bij een suikerbewuste levenswijze maar dat is een ander verhaal. Ik leerde nog iets meer….

Ik leerde in die periode van onderzoek ook iets anders. Diëten werken gewoon niet! Op het moment dat wij het woord dieet horen, willen we gewoon eten. Nooit meer iets lekkers, werkt averechts en voor je het weet ben je weer terug gevallen in het oude gedrag. Herkenbaar? Het is net zoals wanneer ik zeg, denk niet aan roze olifanten! En waar denk je nou aan??? Ik weet het bijna wel zeker, je denkt aan een gekke roze olifant.

Een andere vorm van eten, je levenswijze aanpassen is echt de oplossing. Maar je hoort mij daarmee niet zeggen dat dit een makkelijke oplossing is. Ons lichaam kan lang verzet geven aan deze omschakeling. En hoe ga je dat dan doen? Een levenswijze aanpassen?

Begin bij het begin!

Stap 1: Drink voldoende water. Veel mensen onderschatten het water drinken. Gemiddeld is 2,5 liter de juiste hoeveelheid. Andere dranken bevatten bijna allemaal suikers, probeer dit te beperken met mate.

Stap 2: Zorg voor 3 goede rijke gevulde hoofdmaaltijden. Ikzelf pak erg veel groente/fruit, hierin zitten de langzame koolhydraten, vezels en vitaminen. Verder zorg ik voor eiwitten in de vorm van yoghurt, ei, vlees en kijk ik goed naar mijn vetten. Ik gebruik het liefste roomboter, kokosolie en olijfolie. Varieer en creëer!

Stap 3: Wil je graag tussendoortjes, kies dan voor voeden in plaats van vullen! Zorg dat een tussendoortje je echt vult (bijvoorbeeld een handje nootjes). Een koekje is lekker voor een keer maar wat doet het echt met je lichaam? Vraag jezelf dan ook regelmatig af, voed ik mijn lijf nu of vul ik het? Verban het niet (denk aan die olifant) maar eet het in mate.

Stap 4: Beweeg! Het zorgt voor een stukje ontspanning en het helpt natuurlijk goed om in je vetverbranding te komen.

Stap 5: Slaap voldoende! Wij slapen allemaal zo slecht en te weinig. Oké, dat zal vast niet iedereen zijn maar slaap is zo belangrijk. Een goed uitgerust lichaam zorgt beter voor jou dan een uitgeput lichaam!

Stap 6: Zorg voor de juiste balans is ontspanning/spanning. Stress is dikmaker nummer 1. Probeer tijd voor jezelf in te plannen om goed te ontspannen, wanneer je een gestreste dag hebt gehad. Zo duik ik bijvoorbeeld standaard het bad in met een lekker tijdschrift wanneer het echt druk is geweest. Stress is in deze tijd en met deze maatschappij niet te ontlopen. Maar zorg dat je altijd ontspanning hebt staan tegenover stress.

Met deze stappen kom je al een heel eind! Een gewichtsconsulente kan je nog meer helpen het juiste ritme voor jou te vinden. Ze kan zorgen voor een goed, uitgebalanceerd voedingsschema en helpt je met alles daaromheen. Welke gewichtsconsulente je moet kiezen, beslis je helemaal zelf.

Luister naar je gevoel! Kijk of diegene bij je past, of er een klik is. Het is niet erg als je dat niet hebt bij iemand maar zeker voor een goede coach wel heel belangrijk, zoek dan gewoon verder naar dé gewichtsconsulente bij wie je dat wel hebt.

Sommige gewichtsconsulente zijn gespecialiseerd in bepaalde dingen, zoals emotie eters, kinderen, sport en voeding, overgang etc. Ik ben zelf gespecialiseerd in het suikervrij. Ik kan iemand op weg helpen, met gewone voeding om het suiker zoveel mogelijk uit je leven te schrappen.

De gewichtsconsulenten van GCN zijn allemaal verschillend, toch werken we met dezelfde aanpak. Je mag alles eten, maar uiteindelijk maak jij de keuze of je dat nog wel wilt. De GCN-consulente zet erg in op het stukje gedragsverandering. Dat ervaar ik zelf als ontzettend positief, zo voorkom je in ieder geval die erge terugvallen. En mocht je wel eens terug vallen, wat heel menselijk is, heb je wel geleerd hoe je zo snel mogelijk weer in balans komt.

Wij zijn er om jou te helpen!

GCN gewichtsconsulente Yvette Woering Oosting

PuurYvette

Print Friendly, PDF & Email