De weegschaal, je vriend of je vijand?

22 maart 2017

In dit blog verwoordt Esther Groener heel goed dit dilemma.

Hoe vervelend is het als je een paar dagen extra goed je best doet om heel gezond te eten, en er dan achter komen dat je toch een halve kilo aan bent gekomen. Voor sommige mensen is dit zelfs een reden om gelijk met gezond eten te stoppen. Elke dag op de weegschaal staan is helemaal niet nodig en het kan erg demotiverend werken. Lees in dit artikel waarom verschillende factoren ervoor zorgen dat je de ene dag zwaarder bent dan de andere dag….never doubt about yourself quote

 

Allereerst is het heel normaal dat je gewicht van nature een beetje schommelt. Je lichaam is een complex systeem dus heel logisch niet iedere dag hetzelfde. Er zijn verschillende redenen die ervoor kunnen zorgen dat je de ene dag zwaarder bent dan de andere. En al deze redenen hebben niets te maken met de hoeveelheid vet die je al dan niet kwijt bent geraakt!

Vochtgehalte

De belangrijkste reden voor gewichtsschommelingen is je vochtgehalte. Op sommige dagen hou je meer vocht vast, met als gevolg dat je zwaarder bent. Dit ligt voornamelijk aan wat je hebt gegeten en vooral ook of het een zout gerecht was. Het kan dan een dag of twee duren voor je al het zout weer kwijt bent en je dus ook het vocht weer loslaat.

Warmte

Ook warmte kan een factor zijn in je gewicht! De reden hiervoor is dat je bloedvaten uitzetten wanneer het buiten warm is, zodat je lichaam ook daar meer vocht vasthoudt. Het helpt om in dit soort gevallen extra veel te drinken. Je lichaam krijgt dan het snelst het signaal om het vocht weer af te voeren.

Menstruatie

Bij vrouwen kan de menstruatie voor flinke schommelingen in het gewicht zorgen. De dagen voor je ongesteld bent, kun je ongeveer 1 tot 2 kilo zwaarder zijn. Hier valt weinig aan te doen; Het is gewoon zo het hoort erbij dus ga gewoon niet op die weegschaal staan 🙂

Stoelgang

Ten slotte kan een onregelmatige stoelgang de oorzaak zijn van schommelingen in het gewicht.Volle darmen hebben als gevolg dat je meer weegt. Eet gezond, vooral veel vezels en drink voldoende, dat is meestal de beste manier om de stoelgang gezond te houden.

 

Al deze factoren zorgen ervoor dat je gewicht per dag veranderd.

Nu je dit allemaal weet hoop ik dat je zo slim bent om je maar een keer per week of zelfs maar een keer per twee weken te wegen.

Het werkt erg demotiverend om steeds die wisselende resultaten te zien en zo voorkom je dat afvallen alleen nog maar om een kilo meer of minder draait.

Het allerbelangrijkste is dat je je bezig houdt met je gezondheid in het algemeen.

Gewicht zegt niet zo veel…

Hecht niet zoveel waarde aan dat cijfertje op de weegschaal. Meestal voel je heel goed aan je kleding en je lichaam of je nog op de goede weg bent.

Kijk, natuurlijk is het leuk als je de kilo’s eraf ziet vliegen. Maar als dat niet gebeurt, betekent dat niet gelijk dat je niet vooruit gaat. Wanneer je niet lichter wordt, kan dat ook komen doordat je meer bent gaan sporten en spieren kweekt. Spieren zijn zwaarder dan vet. Je kunt dus in omvang afnemen en nog steeds even zwaar zijn.

Het gaat erom dat je over het algemeen gezonder gaat leven en je levensstijl gaat veranderen zodat de kilo’s eruiteindelijk vanzelf af gaan.

Het is logisch dat je dit niet in een paar weken voor elkaar krijgt, dit kost tijd,de kilo’s zaten er tenslotte ook niet in een paar weken bij, dus wees realistisch.

 

Print Friendly, PDF & Email