De beste tips om nog voor de zomer een aantal kg kwijt te raken

10 maart 2016

In dit artikel benoem ik een aantal van de beste algemene tips om op een gezonde en leuke manier nog voor de zomer wat gewicht kwijt te raken.

Slanke zomertips

De moeilijkheid bij velen die af willen vallen is dat men vaak wel weet hoe je gewicht kwijt kunt raken maar dat het vaak moeilijk is om vol te houden. Op de een of andere manier blijkt het erg lastig te zijn om de motivatie hoog te houden. Dit komt omdat men vaak te snel resultaten wilt zien. Op het moment dat het dan even niet meezit wordt het “dieet” stop gezet omdat “het toch niet werkt”.

Jammer eigenlijk, want de sleutel tot succes is vaak niet het dieet of de afslankmethode op zich, maar dat je beter kleine veranderingen per keer door kunt voeren zodat je stapje voor stapje een gezondere leefstijl creëert.

Tips om mindful te eten:

Eet zonder afleiding

Gun jezelf de tijd en kans om je aandacht op je maaltijd te richten en ervan te genieten. Dus eet je maaltijd zonder tv, radio of boek.

Eet langzaam

De reden waarom veel mensen teveel eten is omdat ze vaak te snel eten. Je hersenen geven pas na ongeveer een kwartier tot 20 minuten het sein ‘vol’ door, dus als je te snel eet, eet je al snel te veel.

Proef je eten

Ruik aan het eten en proef het eten terwijl je kauwt. Probeer de smaken eens van elkaar te onderscheiden.

Voedingstips:

Ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag

Het ontbijt wordt helaas nog steeds te vaak overgeslagen. Hier nog even het geheugensteuntje dat een goed (vezelrijk) ontbijt aan de basis van een goede spijsvertering en vetverbranding staat. Het ontbijt is tevens de maaltijd die het lichaam het makkelijkste verwerkt.

Fruit als tussendoortje

De zomer is de tijd van de meeste verschillende soorten fruit. Profiteer hiervan!

Salades

Net als met fruit is de zomer de tijd van de heerlijke salades. Combineer en probeer er maar op los. Op internet zet veel heerlijke en gezonde recepten te vinden.

Beweegtips:

Zorg voor meer beweging, neem wat vaker de trap ipv de lift. Ga op de fiets naar je werk of naar de sportschool en loop zoveel mogelijk. Je kunt hiervoor een stappenteller aanschaffen om je te helpen en te stimuleren.

Combineer krachttraining met cardio.

Door spierversterkende oefeningen te combineren met cardio bereik je sneller resultaat. En dat is toch wat we allemaal willen!

Nog een aantal algemene tips:

Drink veel water
Neem een kleiner bord: Dit is een oud trucje maar werkt nog steeds.
Vermijdt stress
Zorg voor voldoende nachtrust
Ga nooit met honger boodschappen doen
Vind je het na het lezen van deze tips nog steeds lastig om gewicht te verliezen of om vol te houden? Zoek dan begeleiding bij een gewichtsconsulente of afslankcoach.

Zomer afslanktips

Print Friendly, PDF & Email