Afvallen? De belangrijkheid van vezels

11 oktober 2016

Afvallen? De belangrijkheid van vezels

Als we willen afvallen zijn er meerdere factoren erg belangrijk onder andere een gezonde voeding, voldoende beweging, ontspanning & een goede nachtrust. Gezonde voeding omvat zoveel aspecten. Graag wil ik een van die aspecten, namelijk het eten van voldoende vezels hierbij nader toelichten.

Wat zijn vezels? vezelsgcn

Voedingsvezels is een verzamelnaam voor een aantal stoffen die zich in de celwand van de plant bevinden. Ze geven stevigheid en vorm aan de plant en zijn voor mensen niet of moeilijk verteerbaar. De vezels zorgen ervoor dat de darmen hun werk goed kunnen doen. Belangrijke bronnen van vezels in onze voeding zijn brood, aardappelen, groenten & fruit.

Vezels en afvallen                                                                                

Vezelrijke voeding is rijk aan vitamines en mineralen, dit heeft daarom meer voordelen dan vezel supplementen. Daarbij zorgen vezelrijke voedingsmiddelen ook voor meer verzadiging en bevatten ze nauwelijks calorieën. Door het nuttigen van meer vezels wordt je lichaam ook hard aan het werk gezet en zal je stofwisseling sneller gaan werken. Ook zorgt het eten van meer vezels ervoor dat je suikerspiegel langer stabiel blijft, waardoor je energie ook beter in balans zal zijn gedurende de dag. Ook zul je door het langer stabiel zijn van je suikerspiegel niet zo snel een energiedip ervaren ,die je meestal doet verlangen naar ongezonde voeding zoals koek, snoep en snacks.

Vezels en gezondheid

Wat zo fijn is aan het eten van meer vezels is dat je niet alleen zult afvallen en meer voedingsstoffen binnen zult krijgen maar dat er nog heel veel andere gezondheid bevorderende eigenschappen aan vezels worden toegeschreven zoals:

  • Gunstiger vetverhouding in het bloed en een lager LDL-cholesterolgehalte (is het slechte cholesterol).
  • Vanwege de gunstigere vetverhouding verkleinen ze daardoor ook het risico op hart- en vaatziekten.
  • Mogelijk verkleinen ze ook de kans op dikke darmkanker
  • Verbeteren van de stoelgang
  • Verbeteren ze de suikerspiegel wat gunstig is voor diabetes patiënten
  • Mogelijk verkleinen ze het risico om diabetes te krijgen

Hoeveel vezels heb je nodig per dag?

De Richtlijn voor volwassenen is 30-40 gram voedingsvezels per dag.

Zijn er nog nadelen?

Als je niet gewend bent veel vezels te eten is het verstandig de hoeveelheid vezels langzaam te verhogen, zodat je lichaam er langzaam aan kan wennen anders kun je mogelijk buikpijn en winderigheid krijgen. Drink ook voldoende (water) als je de hoeveelheid vezels in je voeding vermeerdert.

Wil jij graag afvallen en/of je voedingspatroon eens laten bekijken en hierbij deskundig begeleid worden? Maak dan gerust eens een afspraak bij een van onze gewichtsconsulenten. Zoek in de lijst “vind een consulent” hier op de website, voor een gewichtsconsulente bij jou in de buurt! Wij leggen je graag uit wat de mogelijkheden zijn.

Hartelijk groet, Kim

Praktijk Balance for Life, Zeeuws Vlaanderen

Print Friendly, PDF & Email